Acme Cogs, Ltd.

Veldwerk

Roodkapje en de wolf

De kleuters doen in groepjes opdrachtjes rond het sprookje.
Luisteren, kijken, blaadjes bij de boom zoeken, kleine beestjes vangen, het noorden zoeken, bloempjes zoeken enz. 

Buiten bezig

Ook hier wordt door de kleuters in groepjes gewerkt. Een kleurendobbelsteen bepaalt welke opdracht gekozen wordt. Alle zintuigen komen aan de beurt en hierbij worden  loeps en loeppotjes gebruikt. Het gaat hier om vele korte opdrachtjes.

Frederick de muis

 Voor kleuters Prentenboek "Frederick" staat in deze gastles centraal  Afwisselend wordt verteld buit het boek en wordern praktische opdrachtjes gedaan. De kinderen gaan mee in het verhaal: de muizen zijn hard aan het werk om een wintervoorraad op te bouwen.  Frederick verzamelt echter in plaaats van voedsel voor de winter; lichtstralen, kleuren en mooie woorden. De andere muizen vinden het maar raar.Tot in de winter tenslotte het eten op is, ze het koud krijgen en zich gaan vervelen. Dan laat Frederic zijn verzameling zien. Hij vertelt van licht en kleuren. De muizen worden er helemaal warm van. De kinderen verzamelen buiten allerei kleuren en vangen licht met spiegeltjes, ook werken we in deze les met rijmwoordenwaar je blij van wordt. 

 

Middenbouwkist

Een uur naar buiten en zelf ontdekken wat daar allemaal te vinden en te zien is voor groep (3) 4 en 5. De leerlingen werken zelfstandig in groepjes van 3 á4kinderen.                                                                                                                         Ruiken, voelen, luisteren, kijken, proeven in de natuur met planten, kleine beestjes, vogels en het weer. Het geheel is speels opgezet.                                                                                     
De kinderen dobbelen om te zien welk tasje met 3 opdrachtjes ze mee krijgen.Ze zoeken de boom op waarbij ze aan het werk moeten en pakken daar de spulletjes uit de tas die ze nodig hebben.
Er is een grote variatie aan doe-dingen waarmee iedereen uit de voeten kan. Door de afwisseling in en het actief bezig zijn is het uur zomaar om.

Diertjesdag

Dit is een dag waarbij de leerlingen van gr 5 en 6 gedurende een morgen kennis maken met vele  gewone en bijzondere kleine diertjes. Veel diertjes blijk je al te kennen, maar er is nog een heleboel te ontdekken, zeker in het water.
Er wordt in 3 groepjes gewerkt. Elk groepje bezoekt 3 stations.: bodemdiertjes, waterdiertjes en boomdiertjes. Nadat er diertjes gevangen zijn worden de opdrachten uit het opdrachtenboekje gemaakt. Diertjesdag is vaak op de Naturij, maar kan ook ergens anders worden gedaan. Voorwaarde is dat er water is, dat er wilde bloemen en struiken zijn en dat er dood hout op de grond ligt. Vooral dat laatste is lastig aangezien men parkjes nogal eens netjes opruimt.

Ik ben een boom

Voor groep 4 t/m 6.Gastles, waarin kinderen de levenscyslus van een boom beleven via drama en spel  door de hele klas. 

Herfstkist

Deze leskist voor gr 5 en 6 werkt op dezelfde manier als de middenbouwkist. Leerlingen die deze kist al deden kunnen zo aan het werk. De opdrachten zijn iets lastiger en moeten in een omgeving worden gedaan waar genoeg vruchten en paddenstoelen te vinden zijn. Het kan in elk geval op de Naturij, maar in overleg kan het misschien ook dichterbij school.  

Biologiedagen   * LF  2018

  Een hele dag met de groep (7/8) het bos in. Een leerzaam schoolreisje zeggen sommigen. Eerst op excursie met een “boswachter”  om de omgeving te leren kennen. Dan onder leiding van iemand van Landschapsbeheer aan het zagen, knippen en slepen en met iemand van NME de Naturij  in groepjes opdrachten doen bij de vlaggetjes. Iedereen is praktisch bezig en leert door zelf te ontdekken. Wat je zelf ontdekt blijft je het beste bij.
 Er is veel belangstelling voor. Daarom wordt bij de indeling ervan, zoveel mogelijk geprobeerd elk kind één keer mee te laten doen.